prerusovany post
0
Blog
prerusovany post

Prerušovaný pôst (Intermittent fasting)

Prerušovaný pôst môžeme definovať ako cyklus, kedy prijímame potravu a kedy je stanovené potravu neprijímať. Tento spôsob pôstu je pomerne jednoduchý a môžeme si ho rozdeliť na presné časy počas dňa alebo v konkrétne dni v týždni.

prerusovany post
Prerušovaný pôst delí deň na hodiny, počas ktorých prijímame potravu a na čas, kedy máme pôst. Obrázok: Memed_Nurrohmad, Pixabay

Poznáme niekoľko typov prerušovaných pôstov:

Metóda 16/8

 

V tejto metóde je 16 hodinová pauza počas dňa, kedy neprijímame potravu. V čase medzi obedom a ôsmou hodinou večer môžeme prijímať jedlo a od ôsmej hodiny až do nasledujúceho dňa do 12:00 nejeme. V skratke to znamená žiadne pokrmy na večeruvynechávajú sa raňajky.

 

Metóda Eat- Stop-Eat (jesť-nejesť-jesť): 

 

Tento spôsob sa odporúča raz alebo dvakrát za týždeň. Potravu neprijímame 24 hodín od večere do večere na nasledujúci deň.

 

Ako prerušovaný pôst funguje?

 

Počas pauzy bez jedla neprijímame žiadnu potravu, iba vodu a bylinkové nesladené čaje. Výborným pomocníkom je čaj Roibos, ktorý znižuje pocit hladu. Počas prerušovaného pôstu, vo fáze, kedy prijímame potravu, by sme nemali jesť žiadne sladkosti ani múčne jedlá, ale uprednostňujeme kvalitné a výživné pokrmy. Aby sme dosiahli želaný výsledok prerušovaného pôstu, v tejto fáze by sme mali jesť maximálne dvakrát.

 

Benefity prerušovaného pôstu

 

Prínosom prerušovaného pôstu je úbytok hmotnostiodbúranie vnútorného tuku. Tento proces prebieha práve vo fáze, počas ktorej neprijímame potravu. Vtedy je hladina inzulínu (cukru) v krvi veľmi nízka a telo si potrebnú energiu začína čerpať z tukových zásob v tele.

 

Hlavnými benefitmi prerušovaného pôstu sú: zvýšená imunita, stabilizovaná váha a hladina cukru, odľahčenie a revitalizácia tráviaceho traktu a celková zvýšená vitalita.

Prerusovany post
Potešte svoje telo počas pôstu relaxačným kúpeľom, saunou alebo masážou. Foto: Andrea Piacquadio, Pexels

Pár rád ako zvládnuť prerušovaný pôst

 

Ak ste ešte nikdy neskúšali pôst, máme pre vás niekoľko rád, aby vaše telo prijalo fasting bez stresu. Príprava tela na pôst je dôležitou súčasťou celého procesu, rovnako tak aj návrat k strave po pôste. Aby sme naše telo nevystavili obrovskej zmene naraz, je pre organizmus prijateľnejšie na obmedzenia v jedení nabiehať postupne.

 

Tu sú 3 zlaté pravidlá prípravy na pôst:

 

  1. Všeobecne platí, že 3 dni pred pôstom by sme mali konzumovať ľahšiu stravu vo forme varenej alebo naparovanej zeleniny a ovocia. Vyradíme alkohol, kávu, mäso a cigarety.
  2. Pred úplným vynechaním jedla si raz za mesiac naplánujeme víkend, počas ktorého budeme konzumovať iba zeleninu a ovocie, najlepšie v jeden deň len zeleninu a ďalší deň iba ovocie.
  3. V rámci prípravy na pôst sa môžeme zamerať aj na naše črevá. Tým prospeje kúra s minerálkou Vincentka, ktorá má blahodarné účinky na tráviaci trakt. Vypijeme 1,5 dl na prázdny žalúdok ráno a večer pred spaním. V prípade ak máme problémy s vyprázdňovaním, aj vtedy nášmu telu prospeje minerálna voda, napríklad Zaječická horká, ktorú dostať kúpiť v lekárni.
Prerusovany post
Počas pôstu sa snažte vyhýbať stresu a relaxujte. Foto: Taryn Elliott, Pexels

5 tipov na zvládnutie pôstu:

 

  1. Počas pôstu pijeme veľa vody a bylinkových čajov. Prijímame približne 3 litre tekutín na deň (alebo 0,35 litra na deň na kilogram hmotnosti). Dostatočný príjem tekutín je pri pôste veľmi dôležitý, prispieva totiž k vylučovaniu toxínov z tela.
  2. Vyhýbame sa všetkým neduhom, ako sú alkohol, káva, cigarety, sladkosti a aj sladené nápoje.
  3. Potešíme svoje telo relaxačným kúpeľom, saunou alebo masážou a dodržiavame biologický rytmus tela, ktorý je jedným z hlavných faktorov v ceste za zdravím. Všeobecne by sme mali byť v posteli o 22:00 hod. večer a zaspávať by sme mali najneskôr o 22:30.
  4. Namiesto fyzicky náročného cvičenia radšej do programu dňa zaraďme prechádzky.
  5. Snažíme sa vyhýbať stresu.

 

Keď sa nám podarí tento proces systematicky zaradiť do svojho života, môžeme časom dni pôstu predlžovať aj na 3, 4, 5 a viac dní.

 

Ak vás zaujíma viac o téme pôstov, fastingudetoxu, prečítajte si naše ďalšie články:

4 typy pôstov: aké sú ich benefity a ako si z nich vybrať ten najvhodnejší?

Detox podľa fáz mesiaca

Najšetrnejší pôst: zeleninový vývar + recept

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Súvisiace príspevky

Nákupný košík
Žiadne produkty v košíku!
Pokračovať v nákupe
0